دیدگاه هایی بر آموزش در موسیقی و نگارش اثر برای تار بر اساس انگاره های ردیف میرزا عبدالله

پایان نامه
چکیده

شیوه های آموزشی موجود برای آموزش ردیف موسیقی ایرانی با سازهای ایرانی مبتنی بر سه شیوه شفاهی، اجرا از روی نت و ترکیبی (شفاهی و اجرا از روی نت) است. با تجربیات استادان در تدریس ردیف، تا کنون تمامی این دوره های آموزشی به تربیت افرادی انجامیده است که بر درک ردیف مبتنی بر آن شیوه موثر بوده است. اما آنچه که واقعیت جامعه ی جوان و پویای علاقمند به موسیقی کلاسیک ایرانی است این است که؛ شتاب و کم حوصلگی در فراگیری و گرایش به شیوه هایی که سریع تر و با تنوع بیشتر گوشه ها را آموزش دهند، با سیستم کنونی آموزش ردیف تطبیق ندارد. از این رو لازم است دوره های آموزشی مقدماتی طراحی شود تا هنرجو را در طی مدت کوتاه تری برای آموختن کامل ردیف آماده نمود و تلاش کرد تا انگیزه و علاقه مندی او را به موسیقی، در طی این دوره مقدماتی بیشتر کرد و از طرفی با آموختن آنچه که ما نام جنبه های درونی موسیقی ایرانی بر آن می گذاریم راه را برای مسیر ادامه دار آموزش ردیف هموار کنیم. این پژوهش؛ تلاشی است برای رفع این دغدغه، که با طراحی شیوه ای نو و با بهره گیری از تجربیات وخصوصیات آموزش شفاهی و نت و بر اساس انگاره های متریک و ملودیک دستگاه شور و متعلقات آوازی آن، دوره آموزشی مقدماتی را برای هنرجویان نوآموز ردیف بر روی ساز تار، طراحی می کند. ردیف منسوب به میرزا عبدالله، به عنوان یکی از ردیف های ثبت و ضبط شده ی موجود، مبنای طراحی اتودهای انگاره ای قرار گرفته است. در طرح آموزشی برای هر جلسه، انگاره ی یک گوشه در نظر گرفته شده که با توصیه هایی به هنرجو و هنرآموز به بازدهی بیشتر و موثرتر می انجامد.

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

مطالعه ساختاری گوشه های دستگاه نوا در ردیف میرزا عبدالله

در نزد اندیشمندان مشرق زمین همواره نام ها کلید ورود به معانی اند در این رابطه ،تحقیق حاضر به این مسائل پاسخ گفته است: ردیف در لغت و در موسیقی هر کدام به چه معناست؟ آیا ردیف که واژه ای مهم در موسیقی ایران است صرفا مفهومی راجع به تغییرات فنی است یا حوزه های معنایی را نیز در بر میگیرد؟ اساسا به چه منظور موسیقی ایرانی ردیف شده است؟ آیا برای آن سرانجامی متصور بوده اند؟مبنای ردیف انگاشته شدن ردی...

15 صفحه اول

چگونگی بسط و گسترش ملودی مدل در ردیف میرزا عبدالله

فرهنگ ایرانی و جلوه های آن به صورت زبان، آداب و رسوم، شعر، موسیقی و دیگر هنرها دارای خصوصیات ویژه ای است که این خصوصیات در تمام جلوه های آن مشترک است و تنها شکل و جنس عرضه آن درهر نوع از جلوه ای، متفاوت است. برای شناخت این خصویات در یکی از این جلوه ها، گاه باید خصوصیات جلوه های دیگر این فرهنگ را بررسی نمود. زیرا این ویژگیها در بعضی از جلوه ها قابل درک تر هستند و در بعضی دیگر، پیچیده به نظر می...

15 صفحه اول

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اتودهایی برای سه تار، بر اساس فیگورهای موجود در ردیف((نوازندگی ساز سه تار در آواز دشتی و دستگاه شور))

ردیف موسیقی ایرانی همواره مورد تحقیق قرار گرفته است و موسیقیدانان ایرانی پیوسته سعی در شناخت هر چه بیشتر آن داشته اند. در حیطه نوازندگی و نیز تکنیک هایی که ردیف از آنها برای بیان حالات خود بهره می گیرد نیز، تحقیقات فراوانی صورت گرفته است و ردیف میرزاعبدالله به عنوان اصلی ترین منبع همواره مورد توجه موسیقیدانان و به خصوص نوازندگان تار و سه تار بوده است. ناگفته نماند که میرزاعبدالله، ردیف را با...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023